![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/12/opel_senator_top.jpg?itok=kvWws58C)
I slutet av 1970-talet hade Opels namngivartradition inom det nautiska området kommit till vägs ände. Uppföljaren till Admiral som presenterades hösten 1977 på bilsalongen i Frankfurt döptes till Senator och var i praktiken en förlängd Opel Rekord med ett extra sidofönster bak.
Det var en riktigt snygg bil, stringent formgiven och med en hel del pondus som standard. Senator A fanns faktiskt med fyrcylindrig tvålitersmotor från Rekord men de allra flesta hade den raka CIH-sexan från Commodore lurande bakom den kromrutiga grillen. Minsta sexan var på 2,5 liter, sedan följde 2,8 och 3,0 med som mest 180 hk.
Senator A tillverkades till 1986 för att sedan avlösas av Senator B som var en snofsigare upplaga av Opel Omega. Den tillverkades fram till 1993.
I Sydafrika såldes Opel Senator som Chevrolet Senator och i Australien som Holden Statesman. En Holden Senator har också funnits.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/12/opel_senator_silver_front_1978.jpg?itok=xv_iSiLz)
Senator 1978, första årsmodellen.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/12/opel_senator_white_1984-01.jpg?itok=3vg3iVtU)
1984 uppdaterades karossen något, experterna pratar om Senator A2. I bakgrunden står förstås en Monza.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/12/opel_senator_silver_1989-01.jpg?itok=iuZu5XN2)
Omega med tänder: Senator B.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/12/chevy_senator_front_brown_1.jpg?itok=Jh6VwDJf)
I Sydafrika såldes Senator som Chevrolet Senator.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.