Nästa artikel
Grattis Packard Clipper!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Packard Clipper!

Publicerad 6 oktober 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Just denna dag har Jenny och Jennifer namnsdag. Men inte här. Vi firar istället modellnamnet Clipper.

Clipper är ett snabbgående segelfartyg. Men också en Packard.

1941 var ett skakig modellår följt av ett ännu skakigare. Orsaken var attacken mot Pearl Harbour och USA:s inträde i Andra världskriget. Clipper introducerades precis mellan årsmodellerna som "1941 ½" och den hade en rak åttacylindrig sidventilare.

De klassiska Packard-linjerna hade stuvats om på ett fördelaktigt sätt där de friliggande skärmarna med fotsteg mjukats upp till en enhetlig, flytande form. Packard Clipper var den första amerikanska produktionsbilen som var bredare än den var hög, ett tydlig förändring i stil.

Det till synes omöjliga uppdraget att flytta över den raka, nästan arkitektoniskt präglade och starkt igenkänningsbara grillen lyckades ovanligt väl. På Clipper var grillen hög, smal och mjukt böjd.

Packard var ett företag i kris redan i slutet av 1930-talet och behovet av något nytt och attraktivt var akut. Med Clipper såg man ljuset i tunneln.

Men timingen kunde inte ha varit sämre. Med USA i krig förändrades spelplanen i grunden och den blygsamma produktionen av den nya Clipper (inte ens 20 000 bilar under 1941) fick ett snöpligt slut 1942 med blott några få tusen tillverkade bilar.

När infrysningsperioden var över föreföll Clipper som gårdagens nyheter. Packard var ett förhållandevis litet företag och nystarten efter kriget blev svårare än för de stora aktörerna.

Packard var också ett konservativt märke som inte förstått vikten av rätt prissättning. På 1930-talet sålde man ekonomimodeller sida vid sida med lyxvagnar.

Det GM och Ford förstått var att dela upp marknaden i segment, en enklare Cadillac fick helt bli en LaSalle och en lyxigare Ford förvandlades till en Mercury eller Lincoln.

Packard förmådde inte pumpa ut stora volymer, men missade samtidigt chansen att på allvar att nischa sig som amerikas lyxbil nummer ett, ett epitet man tidigare haft, med större förtjänster per såld bil.

Efter kriget låg Cadillac och Packard ganska lika i försäljning, men Cadillac drog snabbt ifrån. Den genomgripande förändringen av Packard 1948 gjorde inte saken bättre.

Den eleganta linjen från 1941 ersattes av en badkarslik form med en tämligen anskrämlig överlastad front. Namnet Clipper droppades också till förmån för Super 8 och Custom 8.

Packard Clipper återkom i och med nästa karossgeneration. Den sista Clipper tillverkades 1957.

Ord och inga visor från bistra herrar.

Efter kriget var Clipper rätt ute med sin nya svepande design, men på grund av Packards storlek var det trögt att komma igång jämfört med de stora tillverkarna som hade betydligt större resurser. Clipper fanns nu med rak sexcylindrig motor och kunde beställas med "Electromatic Drive". 1946 kostade en Clipper DeLuxe 1 746 dollar och 42 102 byggdes det året.

Först efter badkarsgenerationen kom Clipper-namnet till användning igen. Den nya karossen kom 1951 och Clipper dök upp 1953. Grillens mittendel hade inga räfflor - ett sätt att skilja den från Cavalier, Mayfair, 400 Patrician och Caribbean. Detta år tillverkades 80 371 Packard och gapet till Cadillac (109 651 bilar) ökade alltmer märkbart.

Från och med 1956 stod Clipper som ett eget märke i katalogerna och den hade då den nya och snygga karossen som introducerades året innan. Ett nytt märke, visst, men det handlade ändå bara om pynt och utrustningsnivå, lite annorlunda utformning av bakskärmarna. Från och med 1955 hade Packard den nya V8:an. Allt verkade rätt. Men 1957 blev det sista året för Clipper och 1958 dog hela märket som en bisarrt utformad Studebaker.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.