Nästa artikel
Grattis Pathfinder!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Pathfinder!

Publicerad 30 november 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Idag när Andreas och Anders har namnsdag firar vi i enlighet med Klassikerkalendern Pathfinder!

Pathfinder betyder förstås stigfinnare och det är vad scouter kallas i Tyskland. Under andra världskriget benämndes det spaningsflyg som gick före de brittiska bombarmadorna för pathfinders och det lär har influerat Riley att 1945 registrera namnet men det dröjde till 1953 innan det kom till användning för en ny bilmodell.

Även bland de starkast troende Rileyvännerna betraktas Riley Pathfinder med viss skepsis. När William Morris - Lord Nuffield - 1938 köpte bilfirman Riley lovade han bröderna Riley att märket skulle få behålla sin sportiga särart.

Det löftet bröts redan 1939 men fredsmodellerna 1,5 - och 2,5-liter, de som senare kom att kallas för RM-serien, accepteras som äkta Rileys.

Riley slapp länge samordning med andra märken inom Nuffieldgruppen men när 2,5-litersmodellen skulle ersättas i början av 1950-talet föreskrevs att karossen, som ritats av Gerald Palmer, skulle delas med en kommande sexcylindrig Wolseley.

Det trodde man att Rileyentusiasterna skulle acceptera därför att Rileys specifika motor skulle användas, men utvecklingen skedde hos Morris i Cowley och inte av traditionsförvaltarna i den gamla Rileyanläggningen i Coventry.

Men något gick snett. När den nya bilen började säljas i slutet av 1953 manifesterades en rad barnsjukdomar, bland annat bromsproblem på grund av ett olämpligt placerat bromsservo .

Trots på pappret ganska avancerade hjulupphängningar var vägegenskaperna så lömska att bilen ofta hamnade i diket varför den snabbt fick öknamnet Ditchfinder.

Det visade sig bero på katastrofalt dålig precision hos en underlevarantör som i ett träskjul med jordgolv svetsade samman chassiramarna som under arbetet vilade på träbockar.

Allt detta rättades till efter hand men modellens prestige dalade och värre blev det när den snarlika Wolseley debuterade ett år senare.

Trots allt var Pathfinder i mångas ögon den sista äkta Riley eftersom efterträdarna med den blå rombskölden alla var badge-engineering på basis av BMC:s olika modeller.

I Canada tillverkade GM i många år en Pontiac Pathfinder som i själva verket var en Chevrolet försedd med Pontiacspecifik grill och listverk. GM Nordiska tog 1956 in ett antal Pathfinder med sexcylindrig motor från Chevrolet.

Nissan använder också namnet Pathifinder, först i USA för den SUV som på annat håll kallats Terrano men numera också på andra marknader, så också i Sverige.

Riley Pathfinder var en stor rambyggd bil, 465 cm lång och med en tomvikt på nära 1,5 ton. Torsionsfjädring fram och, en nyhet, skruvfjädrar bak. Den stora fyran på 2,5 liter utvecklade 102 hkr,

Pathfinder hade en vårdad inredning i läder och träpaneler. På högerstyrda bilar satt växelspaken liksom på samtida Rolls-Royce och Bentley till höger vid dörren.

När The Motor fick testa Pathfinder mer än ett år efter debuten kunde man mellan de artiga raderna läsa ett beklagande att Rileys sportighet gått förlorad men att bekvämligheten ökat. Det noterades att den anrika motorn hade med 120 mm längst slaglängd av alla då producerade bilmotorer.

Att en Pontiac Pathfinder av 1953 års modell är en Chevrolet med andra lister är inte svårt att se. Canada hade höga tullar mot den stora grannen i söder och GM liksom Ford och Chrysler byggde bilar av speciellt, ofta förenklat utförande för den kanadensiska marknaden.

En Nissan Pathfinder 2003 som såldes i USA i konkurrens med bland andra Toyota 4Runner.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.