Duster var den långrock som cowboys använde att skydda kläderna mot präriens damm.
I bilismens barndom fortsatte användandet av Dustern ett tag men mer mot vägdammet.
Plymouth Duster presenterades 1970 som en fastbackversion av Plymouth Valiant.
Efter ett uppehåll från och med 1968 då Valiants sportversion Plymouth Barracuda växte till en midsizecar, hade Plymouth saknat en sportigare variant inom kompaktsegmentet. Duster gjorde omedelbar succé och året därpå kom nästan identiska Dodge Demon.
Bakdelen var respektingivande bastant och kraftfull för att i profil övergå i en luftig kupé med utseende av att vara av hardtopmodell. Men de bakre sidorutorna gick inte hissa ner utan var av utviksmodell. Fronten var däremot nästan identisk med syskonet Valiant. Ofta kläddes Dusters främre takhalva med vinyl likt temat på Dodge Dart GT några år tidigare. Skillnaden var att denna del av taket i stället var lackerad i en avvikande färg på Darten.
Duster såldes på svenska marknaden under några år på 70-talet, men endast i ett mindre antal. Lika populär som Valiant och DodgeDart blev den aldrig. Marknaden för amerikanska bilar hade stadigt krympt sen rekordåret 1965 med tusentals sålda Valiant och Dart. 1974 nådde man bara upp till ynka 167 sålda Plymouth i Sverige.
Duster delade de flesta komponenterna med Valiant och Dart, även standardmotorn, den svagt sidolutande raka sexan på 145 hk och 225 kubiktum. En V8 på 318" var lika vanligt motoralternativ på hemmamarknaden och toppmodellen hette Duster 360 .
Duster tillverkades mellan 1970-76, sista året parallellt med efterföljaren Plymouth Volare. Volare fortsatte på samma grundkoncept med samma motorer och andra ärvda mekaniska komponenter.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.