Säg Bonneville och de som gillar amerikanska bilar tänker genast på alla de Pontiac Bonneville 1965-66 som gungar fram i vårt land, en erkänt snygg bil med "Coke bottle shaped body", utläst insvängd midja som på en viss läskflaska.
Bonneville som modell dök upp 1958 som det klart häftigaste hardtoputförandet, men också som convertible. En vagn att synas i och som likt syskonmodellen Chevrolet Impala endast behöll sin karossform ett enda år.
Bonneville, denna "fullsize car" behöll sin popularitet under hela sextiotalet även om modet beträffande karossutformning växlade starkt. Nästan helt uteslutande försedd med V8 motor och automatlåda. Pontiac Bonneville hade ett antal snarlika syskon i Catalina, Executive, Ventura och Star Chief. Även Grand Prix delade dragen. Det behövs ett tränat öga för att upptäcka skillnader.
Bonneville 1967-68 behöll grunddragen men mystifierades en smula med dolda lyktarrangemang och märkliga karossveck. Årsproduktionen för alla varianter snittade hela sextiotalet nästan halvmiljonen tillverkade exemplar.
Hela sjuttiotalet tröskade man på i invanda spår med modellbyten efter några år, men detta är bilar som sällan syns i vårt annars så Bonnevilletäta land.
En renässans fick Pontiac Bonneville i Sverige under åttiotalets slut och en bit in på nittiotalet då en skaplig nyförsäljning togs upp. Dessa bilar har däremot ett mycket nättare format även om det bjuds på en hel del lyx. Riktigt pålitliga bilar försedda med V6-motorer under huven till bränsleförbrukningens fromma.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.