Nästa artikel
Grattis Pontiac Catalina!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Pontiac Catalina!

Publicerad 25 november 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Katarina och Katja har namnsdag idag - grattis! Det samma säger vi till Catalina från Pontiac, även om det namnet stavas med c.

Catalina är namnet på en ö i Stilla Havet strax utanför San Pedro, Kalifornien. Namnet användes från 1935 också av den amerikanska flygplanstillverkaren Consolidated Aircraft Corporation till ett amfibieflygplan som blev vida berömt.

1950 togs Catalina upp av Pontiac till deras hardtopmodeller av Chieftain Eight och De Luxe Eight.

1958-års hardtopversion av Pontiac Bonneville var den enda mellan 1950-58 som inte fick beteckningen Catalina. 1959 försvann instegsmodellen Cheiftain och Catalina tog över rollen. Karossutbudet utökades med fyrdörrars sedan, fyrdörrars stationsvagn och en convertible.

Från 1959 införde Pontiac även en tvådelad grill, ett tema som kom att följa märkets modeller lång tid framöver.

Pontiac var under större delen av 1960-talet det tredje mest sålda bilmärket efter Chevrolet och Ford. Catalina kom individuellt sett ofta på tredje plats efter Chevrolet Impala och Ford Galaxie 500.

I Sverige har en mängd 1960-tals Pontiac importerats de senaste åren men då har det mestadels rört sig om de mer påkostade versionerna Bonneville och Grand Prix.

Till Catalina fanns ett utrustningspaket kallat Ventura mellan 1962-70. 1971 erbjöds en ännu lyxigare utrustningsnivå med Catalina Brougham. Den satsningen slog fel och Brougham lades ner redan 1973.

Ã-ver huvud taget var 1970-talet ett årtionde då Pontiac velade med modellnamn som försvann och togs upp på nytt med samma energi som nya utrustningspaket uppstod.
1981 var sagan över för Catalinas del när modellen lades ner.

1959 var första året Catalina blev en fristående modell. Billigast hos Pontiac.

Catalina gjorde sig bra bland palmer och golfbilar. Året var 1962.

Det skulle lika gärna kunnat ha varit en "top of the line"- Grand Prix - grundkarossen delades med Catalina 1964.

En Catalina 2-door Convertible har skrytsamt parkerats för urlastning av handbagage inför en veckokryssning. Det verkar inte råda någon brådska.

Det märks på avsaknaden av blänkande listverk och påkostat vinyltak att denna Catalina var en instegsmodell 1971.

Från 1977-81 krymptes karossmåtten rejält på de sista Catalina som tillverkades. För första gången fanns modellen med så pytteliten motor som en - hu då - V6! Detta är en Catalina från 1977.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.