Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Pontiac Tempest!

Publicerad 10 september 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag har turen kommit till Tempest, Pontiac Tempest. Tord och Turid gratuleras också!

Tempest betyder storm och det kallades Pontiacs första compact som kom inför 1961 samtidigt som Buick Special och Oldsmobile F-85.
Dessa tre delade grundkaross men under skalet var Tempest mycket mer annorlunda än de två andra som var helt konventionella.

Tempest var byggd på samma bottenplatta som Chevrolet Corvair och hade dennas transaxel med svingaxlar bak. Tempest hade dock motorn fram och det var Pontiac Bonnevilles V8 som berövats en cylinderbank. Resultat var en tung och stor fyrcylindrig motor på drygt tre liters slagvolym. Den fanns i flera effektsteg från 110 till 155 hp. Man kunde också få den lättmetall-V8 som Buick tagit fram och som senare togs över av Rover.

Det märkligaste var kraftöverföringen som kallades rope drive. Det var en rundstång av 15 mm diameter som snurrade nedböjd i en båge genom en tunnel från motorn till växellådan. Att stången inte piskade som ett hopprep är fortfarande ett mysterium för många.

Precis som GM önskade mottogs Tempest som en teknisk sensation. Den fick det eftertraktade priset Car of the Year av den ansedda biltidningen Motor Trend. Men de tekniska lösningarna var konstgrepp för att väcka uppmärksamhet. Den stora fyran vibrerade så kraftigt att när den stod på tomgång i en trång gränd skallrade fönstren i omgivande hus. Växellådorna från Corvair klarade inte riktigt de vridstarka motorerna och vägegenskaperna var trots den idealiska viktfördelningen något lömska.

Pontiac-kännaren John Gunnell menar att Pontiac Tempest av de tre första årgångarna är intressanta bilar och trevliga att titta på men det är bäst om någon annan äger dem!

Flip-up för att på bilsalongen visa den utflippade tekniken. Den tunnel som den böjda drivaxeln snurrade i var inte bärande.

Den kaross Tempest delade med sina två systermärken var välproportionerad och med de många plåtvecken karaktäristisk. Hardtopens taklinje kom senare också på flera av GM:s fullsizemodeller.

Ny och ganska intetsägande grill ersatte på 62:orna den delade grill som under ett par år var typisk för Pontiac.

Pontiac Tempest inordnades från 1964 i ledet och fick konventionell Detroitteknik. Helst ville GM glömma alla crazy ideas från 1961. Med den nya Tempest som bas byggdes den första GTO och en ny bilklass var född!

Nya varianter med nya modellnamn kom hela tiden och 1966 var Tempest reducerad till instegsmodellen i en serie som toppades av GTO och där LeMans var mellanmodellen. Inga Pontiac Tempest fanns i USA efter 1970 men i Kanada användes namnet 1987-1991 på en variant av Chevrolet Corsica som såldes genom Pontiacs återförsäljare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.