Tempest betyder storm och det kallades Pontiacs första compact som kom inför 1961 samtidigt som Buick Special och Oldsmobile F-85.
Dessa tre delade grundkaross men under skalet var Tempest mycket mer annorlunda än de två andra som var helt konventionella.
Tempest var byggd på samma bottenplatta som Chevrolet Corvair och hade dennas transaxel med svingaxlar bak. Tempest hade dock motorn fram och det var Pontiac Bonnevilles V8 som berövats en cylinderbank. Resultat var en tung och stor fyrcylindrig motor på drygt tre liters slagvolym. Den fanns i flera effektsteg från 110 till 155 hp. Man kunde också få den lättmetall-V8 som Buick tagit fram och som senare togs över av Rover.
Det märkligaste var kraftöverföringen som kallades rope drive. Det var en rundstång av 15 mm diameter som snurrade nedböjd i en båge genom en tunnel från motorn till växellådan. Att stången inte piskade som ett hopprep är fortfarande ett mysterium för många.
Precis som GM önskade mottogs Tempest som en teknisk sensation. Den fick det eftertraktade priset Car of the Year av den ansedda biltidningen Motor Trend. Men de tekniska lösningarna var konstgrepp för att väcka uppmärksamhet. Den stora fyran vibrerade så kraftigt att när den stod på tomgång i en trång gränd skallrade fönstren i omgivande hus. Växellådorna från Corvair klarade inte riktigt de vridstarka motorerna och vägegenskaperna var trots den idealiska viktfördelningen något lömska.
Pontiac-kännaren John Gunnell menar att Pontiac Tempest av de tre första årgångarna är intressanta bilar och trevliga att titta på men det är bäst om någon annan äger dem!
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.