När det på Träffpunkt 80 2009 dök upp en vit Nissan Prairie i oförstört originalskick gick det ett sus genom publiken.
Plötsligt mindes vi: just det, den där kantiga bilen som saknade b-stolpe! Vart har alla sådana tagit vägen? Och vad var det för en bil egentligen?
Jo, Nissan Prairie var en klar föregångare när den presenterades i Japan 1981; Strax över fyra meter lång, formad som en kombi men försedd med praktiska skjutdörrar bak och tack vare den höga och breda karossen rymlig som en minibuss.
I standardutförande var Prairie femsitsig men en extra sätesrad längst bak gick att beställa.
Prairie M10 var framhjulsdriven och knappast övermotoriserad med sin 1,5-liters 88-hästarsmotor, senare kom fler motoralternativ och inkopplingsbar fyrhjulsdrift som tillval.
1990 kom andra generationens Prairie (M11), en lite mjukare formad bil men som byggde på samma grundkoncept. Tyvärr hade den b-stolpe, och slutade säljas i Europa 1995. Den fanns på andra marknader fram till 1998 då den ersattes av den sista upplagan: M12 som såldes till 2004.
Prairie har haft andra namn på andra marknader, i Kanada Nissan Multi och i USA Stanza Wagon (M10), Axxess (M11) och Liberty (M12).
Även Renault har haft en Prairie på programmet, tack Mats Grimme för att du påminde oss om det!
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.