Marlin lär kunna komma upp i 110 km/t, ganska bra för en fisk. Den Marlin vi hyllar idag är ingen fisk utan en ganska kortlivad bilmodell från AMC. Den fanns bara tre modellår, 1965, 1966 och 1967.
Ursprunget till Marlin var prototyp kallad Tarpon ritad av Dick Teague, chefstylist hos AMC. Prototypen var en Rambler American som försetts med fastback. Den såg ganska dramatisk ut snett bakifrån men direkt egendomlig i profil. Den verkade vara sammansatt av front och akter från två olika bilar.
När stilstudien sattes i produktion baserades den på den större Rambler Classic och frågan är om det var en förbättring. Den tama Ramblergrillen harmonierade dåligt med bakpartiets dramatiska linjer.
Ändå blev Rambler Marlin en kommersiell framgång sitt första år med drygt 10 000 bilar sålda. Det var bra för lilla AMC.
Åter därpå var bilen ingen Rambler längre utan kallades AMC Marlin men var i stort sett oförändrad. Försäljningen mer än halverades.
Tredje och sista året för modellen, 1967, byggdes den på Ambassadors längre hjulbas och fick därmed en längre motorhuv som gjorde bilen mer proportionerlig. Trots det halverades försäljningen igen.
Revansch fick AMC 1968 med Javelin (Namnsdagsbilar 31 juli) som blev en succé i det sportiga segmentet.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.