Nästa artikel
Grattis Rapier!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Rapier!

Publicerad 8 maj 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Åke har namnsdag vill vi rikta strålkastaren mot Rapier.

Rapier betecknar en lätt stötvärja och är ett namn som använts som modellnamn på två engelska bilar, Sunbeam och Lagonda.

Sunbeam Rapier presenterades på våren 1955 som en sportig hard-top. För formgivningen hade Rootes konsulterat Raymond Loewy, mannen bakom Studebakers sensationella 53:or. Sex mådnader senare kom Hillman Minx med en fyradörrrars version av den nya karossen, se namnsdagsbilar den 27 april.

Modet 1958 föreskrev fenor och det fick Rapier serie II men som motvikt samtidigt en traditionell grill. På bilden en Serie IIIA med något nedtonade fenor. Nu hade motorn växt till 1,6 liter, från början var det 1,4, senare 1,5 liter.

Rapier var ju en engelsk bil i övre mellanklassen men saknade först träpaneler invändigt. Det rättades till 1959 med Serie III. Alla serier utom den första erbjöds förutom som hard-top också som convertible.

Kantiga karosser blev mode på 1960-talet och linjerna stramades upp på 1965 års Rapier som blev serie IV. Utseendet bibehölls på serie V med 1725 cc som lades ned 1967.

Chrysler tog kontroll över Rootes i slutet av 60-talet och1968 års Rapier ser ut som en förminskad Plymouth Barracuda 1966. Den var byggd på den nya Arrowplattformen som delades med Hillman, Humber och Singer. Modellen höll ut till 1976 och fanns också med Holbaytrimmad motor som kallades H120 fast den bara var på 105 hkr och inte toppade 120 mph

En för Lagonda mycket liten bil var Rapier men dess twin-cam motor höll märkets höga klass fast den var bara på 1104 cc. Den visades i juli 1934 och såldes som chassi för påbyggnad av olika fristående karossmakare. På bilden en drophead coupe.

Vanligare var Lagonda Rapier med roadsterkaross. Den avancerade konstruktionen gjorde bilen dyr för sin storlek och därmed svårsåld. Lagonda lade ned modellen i slutet av 1935 men dess konstruktör Tim Ashcroft tog över rättigheterna och fortsatte att bygga bilen i egen regi under märkesnamnet Rapier ända till 1939.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.