Opel
Rekord var Opels långkörare i mellanklassen och fanns i nio generationer mellan åren 1953 och 1986. Rekord avlöste Olympia med rötter i 1930-talet och ersattes av Omega. De första fyra generationerna hette faktiskt Olympia Rekord men kallades allmänt bara Rekord.
Opel Rekord blev en av de verkliga storsäljarna i Sverige under många år och dess popularitet är fortfarande tydlig, få är de svenskar över 40 som inte har något minne förknippat med en Rekord.
Hanomag
Hanomag är ett tyskt märke som i Sverige är mest hågkommet för en serie lätta framhjulsdrivna transportbilar som såldes i ganska stort antal under 60- och 70-talen med Televerket som stor kund.
De försågs 1974 med den treuddiga stjärnan efter att Daimler-Benz övertagit bilverksamheten. Företaget finns ännu kvar i Hannover där det grundades 1865 men i dag tillhör det japanska Komatsu och tillverkar grävmaskiner, lastare och andra gula produkter.
Den första bilen kom 1924 och kallades i folkmun "Kommissbrot" på grund av sin likhet med en armélimpa. Det var en minimalistisk skapelse med encylindrig motor.
Med tiden kom mer konventionella modeller och 1934 var det dags för Rekord, en mellanklassare med 1,5 liters motor.
Den hade en kaross köpt från Ambi-Budd i Berlin som också levererade samma kaross kallad Jupiter till andra tyska biltillverkare. Hanomag Rekord hade individuell framvagnsfjädring och en toppventilfyra på 1½ liter och 32, senare 35 hk.
Det var en välutrustad och solid bil men inget fartåk precis. Cabrioleter var mycket populära i Tyskland på 1930-talet och givetvis fanns Rekord också i öppet utförande.
Hanomag var en de första tillverkare som erbjöd en personbil med dieselmotor. Rekord-Diesel presenterades på hösten 1936 kort efter Mercedes-Benz 260D som ofta nämnts som den första dieselpersonbilen. Men det var Citroën som var först! I november 1934 visade Citroën en dieselpersonbil som kom att tillverkas i cirka 100 exemplar huvudsakligen för taxibruk.
I Sverige såldes Hanomags personbilar under åren 1937-1941 och kom då upp i ett antal av 593 stycken. Efter andra världskriget tog Hanomag fram en prototyp med det blev ingen mer tillverkning av personbilar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.