Robin är det engelska namnet för rödhake, det är också ett pojknamn sprunget från Robert. Men framförallt är Robin en modell från den forna Reliantfabriken i Tamworth.
Reliants trehjuliga bilar kategoriserades som motorcyklar i England och kunde därför köras med MC-körkort. Dessutom var skatt och försäkring billigare.
Reliant grundades 1935 då den första trehjuliga mc-bilen byggdes av T.L. Williams. Han och hans efterträdare utvecklade sedan konceptet under 65 år och fram till slutet av 2000 tillverkade Reliant ca 500 000 trehjuliga motorcykelbilar.
Robin presenterades i november 1973 och karossen var ritad av David Ogle som även låg bakom sportbilen Scimitar. Karossen var gjuten i glasfiber och fastbultad i ett chassi tillverkat av galvaniserat stål, allt för att vikten skulle hållas så låg som möjligt.
Motorn var en egenutvecklad vattenkyld, rak fyrcylindrig aluminiummaskin på 750 kubik och 32 hk. 1975 ökades cylindervolymen till 848 kubik och effekten till 40 hk.
Robin fanns som halvkombi, kombi och skåpbil och tillverkades i sin första upplaga fram till 1981 då den ersattes av Rialto.
1989 kom Robin tillbaka, byggde enligt samma koncept men med lite modernare front. I slutet av 1990-talet fanns den fortfarande kvar men intresset för trehjulingar hade nu minskat rejält och Reliant lades efter en rad år av ägarbyten och konkurser ner.
Sista trehjulingen hette Robin 65 och tillverkades fram till årsskiftet 2000-2001.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.