Estafette betyder snabb budbärare, ett bra namn på en liten smidig transportbil.
Estafette var Frankrikes svar på VW-bussen och liksom denna baserad på en småbil med motorn bak. Renaults lösning var lite smartare, för de vände på motorn och monterade den fram. Därför hade Estafette hel bakdörr och var lättare att lasta än VW-bussen.
Den första serien av Renault Estafette byggdes 1959-1962 och delade drivpaket med Renault Dauphine. Med en motor på bara 845 cc hade den en lastkapacitet på 600 kg men var i praktiken ofta överlastad.
Senare serier av Estafette med först 1100, sedan 1300 cc fick lasta 800 kg. Det fanns också en förstärkt version som för ett tons last.
Modellen lades ned 1980 efter en total produktion av drygt en halv miljon exemplar.
Estafette fanns i stort anal varianter från fabrik och särskilda påbyggare. Med förhöjt tak var lastvolymen enorm. Det från R8 övertagna drivpaketet fick slita hårt.
Motsvarigheten till VW:s lyxbuss hette Aloette och kunde köpas med campingutrustning. Husbilar byggdes på 1960-talet alltså inte enbart i Ramsele.
Ett plåtskåp stretar fram genom det franska landskapet. Estafette hade en lite vresig bulldogsuppsyn men ett hjärta av guld.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.