Nästa artikel
Grattis Renault Floride!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Renault Floride!

Publicerad 14 september 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag har Ida namnsdag men enligt Klassikerkalendern firar vi också Floride, Renault Floride.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Renault Floride var ett svar på den framgångsrika Volkswagen
Karmann-Ghia. Idén väcktes bland återförsäljarna i USA, nog kunde man
framställa en ekonomisk, flärdfull och lite sportig modell på befintlig Renault-teknik?
Den kundgrupp man främst tänkte sig var kvinnor.

Ghia som tidigare varit med i framtagandet av Renault
Dauphine engagerades i projektet även om det redan existerade skisser gjorda av
de egna formgivarna, skisser som på ett tidigt stadium naglade fast modellen
specifika drag, den grillbefriade och tvära fronten, pressningen i sidorna och
diskreta fenor.

I designprocessen involverades även Virgil Exner Jr - son
till "the" Virgil Exner. För att krångla till det hela kom det bli Frua som
byggde den första prototypen efter Ghias ritningar, en rent politisk manöver av
Ghia som vid samma tidpunkt hade Volvo som nybliven kund och som även stod
bakom huvudkonkurrenten VW, med Karmann-Ghia.

Men till slut blev det en bil: Floride. Det var först efter
att Frua i ren ilska över utebliven betalning och en allmän tystnad både från
Renault och uppdragsgivaren Ghia på eget bevåg visade prototyperna officiellt
på Parissalongen under namnet Floride. 8 000 order trillade in. När sedan
tricket upprepades i USA kom ytterligare 13 000 order. Nu gick det inte att
backa. Floride tillverkades under tre år, 1957-61.

Form och format tilltalade publiken. Men Floride byggde på
den snabbt åldrande Dauphine och nu när biltypen var etablerad hos Renault
gällde det att inte tappa greppet om kunderna.

Dessutom stagnerade den
amerikanska marknaden när köpare från andra stater än Florida tyckte det sög
att köra omkring med en bil det stod en annan stats namn än den egna.

Därför beslutade man att utveckla en ny "kvinnobil" på bas
av nya Renault 8, vilket innebar effektivare motor (med femlagrad vevaxel), ett
block i aluminium och modernare hjulupphängningar. Frua satte igång på nytt.
Den nya vagnen, kallad Caravelle, var om inte en karbonkopia av Floride så näst
intill. Sent 1962 stängdes produktionen av Floride ner och "nya" Caravelle tog
över gunsten om att bli en "kvinnobil".

Floride gick i graven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Floride hade attraktiva drag såväl med cabrioleten nerfälld som med det hardtop- taket i glasfiber påmonterat.

Floride 1962 - med hardtoppen i färdigställning.

Sabla siesta, blir det aldrig min tur att få bilen servad!?

Lätt för dig att vara kaxig som har ratten att hålla i, men jag tycker ändå det är lite väl så stora mellanrum på "vägräcket"!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.