I januari 2003 (re)lanserades modellnamnet Phantom. Den klassiska beteckningen valdes för att markera återkomsten av bilvärldens kanske starkaste varumärke - Rolls-Royce. Förväntningarna var skyhöga och spekulationerna kring hur BMW skulle hantera denna Storbritanniens kronjuvel var både vilda och lite ängsliga.
Phantom höll måttet och mer därtill. Det blev en modern, vågad, extravagant ändå klassiskt återhållen och samtida tolkning av den enda verkliga lyxbilen på jorden. Den hade i princip bara en överman visade det sig - och det stod också att läsa i Klassikers uttömmande test i nummer 8/2006: Cykelbilen Fantom. Fantom sopade banan med Phantom i rond efter rond.
Modellnamnet Phantom användes första gången 1925 på den modell som efterträdde av urbilen Silver Ghost. Phantom tillverkades både i USA och Storbritannien (med olika längd) och som brukligt vid den här tiden tillhandahöll fabriken ett komplett rullande chassi där kunden själv var fri att uppsöka en lämplig karossbyggare. Drygt 3 000 chassin byggdes av Phantom I, det sista 1931.
Enligt alla logikens lagar följde sedan Phantom II och vidare till Phantom VI. Men logik är inte alltid glasklar, till exempel byggdes Phantom I och Phantom II under en kortare period parallellt. Men några nerslag: Phantom II hade i likhet med sin företrädare en rak sexcylindrig motor på maffiga 7,7 liter! Fanns fram till 1936. Något mindre till volymen (7,3 liter) var motorn till Phantom III, men cylindrarna var desto fler - V12. Den sista förkrigs-Rollsen.
Phantom IV är den Rolls som serieproducerats minst antal exemplar, bara 18 stycken. Den byggdes enkom för kungahus och statsöverhuvuden. Den fanns att beställa ända fram till 1959 och de 16 exemplar som fortfarande existerar omgärdas av mustiga historier och prominenta ägare.
Den allra första Phantom IV (och därmed hela serien) tillkom på initiativ av dåvarande prinsessan Elisabeth och hennes make Hertigen av Edinburgh. Den andra tillverkade Phantom IV konverterades till pick-up och användes för teständamål på fabriken!
Den raka åttacylindriga motorn på 5,7 liter var beryktad för sin extraordinära segdragningsförmåga.
Phantom V är (åtminstone för den ovane) till förväxlingen lik Silver Cloud. Den fanns mellan 1959 och 1968 och efterträddes av Phantom VI som fanns till 1991! Båda dessa generationer hade den klassiska V8:an på 6,2 alternativt 6,7 liter.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.