Rolls-Royce Silver Shadow är fortfarande den mest tillverkade av alla modeller från Crewe.
Utvecklingen började redan i mitten av 1950-talet, Rolls-Royce tekniker hade åkt på flera studieresor till Detroit dessförinnan. Modellen präglades av framtidstro och nyskapande och kom att bryta mot många Rolls-Royce-traditioner.
I princip var det bara V8-motorn på 6,2 liter och den fyrstegade automatlådan som flyttades över från föregångaren Silver Cloud.
Fram- och bakvagn var upphängda i separata hjälpramar för att minska vibrationer och ljud från hjulställen. Karossen nivåreglerades med hjälp av ett hydrauliskt system, licensierat av Citroën men väldigt olikt det i samtida DS och senare CX.
Rolls-Royce hade konventionella skruvfjädrar och stötdämpare men vid karossinfästningen i varje hjulhus satt dessutom en tryckregulator vars uppgift var att hålla karosslutningen konstant oavsett last.
Mest uppseendeväckande var designen, den klassiska grillen fanns förstås där men den var bredare och lägre och karossen kunde i vissa vinklar nästan förväxlas med en vanlig bils.
Silver Shadow presenterades på den årliga bilsalongen vid Earls Court i oktober 1965 men leveranserna kom inte i gång förrän våren därpå. Den blev snabbt het bland innefolket och många som aldrig kunnat tänka sig en Rolls tidigare ville nu ses i en Silver Shadow.
Modellen blev en långkörare. Om man inkluderar alla karossversioner av Silver Shadow och systerbilen T-type från Bentley samt den udda coupén Camargue blev det omkring 40 000 exemplar innan Corniche Convertible slutligen lades ned 1995.
Fyradörrars SS/T1 slutade tillverkas 1980 och ersattes av Silver Spirit - som i det mesta byggde på samma mekanik.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.