Det snyggaste anti-stöldfiness som ett bilmärke någonsin har uppfunnit introducerades av Rolls-Royce på den nya modellen Silver Spirit 1980. Om någon förtappad trashank försökte stjäla eller göra åverkan på kylarprydnaden, Spirit of Ecstasy, försvann den på ett ögonblick ner i kylarramen.
Silver Spirit var en helt ny modellserie som efterträdde Silver Shadow II och Silver Wraith II. På denna nya grundkaross kom senare Flying Spur, Silver Spur, Silver Dawn, Park Ward och Touring Limousine att byggas. Även Bentley Mulsanne och Eight delade samma konstruktion.
Som så ofta med Rolls-Royce rörde det sig inte om en rakt igenom ny modell. Motorn var i grunden densamma som tidigare, en 6,7 liters V8. Även karossens stomme var arvegods från föregående modeller.
Chassit var extremt komfortinriktat, vad annars, med Girling automatiska hydraulsystem parat med gasstötdämpare. Systemet förfinades 1989 när tillägget II lades till Silver Spirit och Silver Spur. Modellen fick också bränsleinsprutning och ABS.
Mark III presenterades 1993. Motoreffekten höjdes med gud vet hur mycket. Från "tillräckligt" till "mer tillräckligt"? Nytt detta år vår dubbla airbags. Följande modellår fanns Rolls-Royce att få med turbo - Flying Spur. "Ännu mer tillräckligt".
Mark IV var den sista utvecklingsfasen och den introducerades 1995. Då hade den nya modellen Silver Dawn redan funnits i ett år på den amerikanska marknaden.
Några tillverkningssiffror:
1980-1989: 8 129 st
1989-1993: 1 658 st
1993-1994: 211 st
1995: 122 st
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.