Seat Ronda är en bil med ett något annorlunda raison d´être, orsak att vara. Modellen kom nämligen till för att Seat skulle kunna fortsätta tillverka Ritmo när licensavtalet med Fiat gick ut 1982. Modellen ändrades tillräckligt för att Fiat inte skulle kunna stämma Seat för patentstöld.
Ronda är alltså en spansk version av Ritmo. Fiatmodellen presenterades 1978 och designades av Bertone. Ritmo var en framhjulsdriven småbil i det som idag ibland kallas Golfklassen och hade en annorlunda asymmetrisk design i fronten.
Från 1979 tillverkades Ritmo även i Spanien i Seats fabrik nära Barcelona. Men när avtalet med Fiat gick 1982 så ändrades namnet till Ronda. Den största exteriöra skillnaden var att Ronda hade rektangulära strålkastare och andra baklyktor.
Ronda såldes med tre bensinmotoralternativ: 1,2 l och 63 hk, 1,5 l och 86 hk samt 2,0 l och 120 hk. Det fanns även en dieselmotor på 1,7 l och 56 hk.
1986 tog Volkswagen över Seat och den nya ägaren gjorde snabbt stora förändringar i modellprogrammet och bland annat lades Ronda ner.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.