När europeiska Ford skulle ersätta tyska Taunus och engelska Cortina med en gemensam modell valde man namnet Sierra.
Lite oväntat stötte man på patrull, det lilla kit car-företaget Dutton Cars hade redan en Sierra på programmet och det ville man vara ensamma om.
Dutton Cars Sierra var en Ford Escortbaserad jeepliknande bil med plastkaross och den sålde riktigt bra, för att vara en kit car.
Dutton Cars stämde Ford men förlorade eftersom domstolen ansåg att kit cars och fabriksbyggda bilar tillhörde olika branscher och det därför inte rådde någon risk för sammanblandning.
Ford Sierra byggde i det mesta på föregångarna Taunus och Cortinas teknik med längsmonterad motor och bakhjulsdrift men hade en mycket avantgardistisk kaross - strömlinjeform åt folket!
Alla var inte nöjda med paradigmskiftet, konservativa Fordkunder vände i början märket ryggen men Sierra blev ändå en succé.
1984 kom tuffingen XR4i med V6 och dubbla vingar på bakluckan och när Sierra Cosworth RS med turbo och fyra ventiler per cylinder dök upp 1986 skrev Ford in sig i många bilentusiasters hjärtan.
Den fyrhjulsdrivna versionen var ännu hårigare och gav så mycket ka-bang för pengarna att till och med svenska polisen slog till på några som civilbilar.
I USA såldes Ford Sierra under namnet Merkur av utvalda Lincoln-Mercury-handlare.
GM:s lastbilsmärke GMC har i flera år använt namnet Sierra både som modellnamn och för den högsta utrustningsnivån på flera av sina modeller.
GMC stod en gång för tyngre lastbilar än dem Chevrolet hade men numera är GMC:s modellpalett identisk med Chevrolets. GMC finns för att återförsäljarna för Buick och Pontiac skall kunna ha pickups, SUV:s och vans på programmet.
Många tror fortfarande att GMC är kraftigare byggda än Chevrolet, och det hjälper väl försäljningen.
I Indien hittar vi ytterligare en Sierra, nämligen Tata Sierra som var företagets första bil som riktades mot privatmarknaden.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.