Den första Octavian från Skoda började sina dagar 1955 som modell 440 och sades av det styrande kommunistpartiet vara en folkets övergångsbil.
I klartext betydde det att vanligt folk skulle få vänta länge än på en bil de hade råd med.
1959 bytte 440 namn till Octavia och i Skoda Autos företagstidningen Ventil kunde man den 6 januari 1959 läsa: "Vår nya modell har också fått ett nytt namn - den kallas för Skoda Octavia, eftersom den är den åttonde modellen som tillverkas av vår nationella bilindustri".
Den nya bilen baserades på känd Skodateknik med toppventilmotor, centralrörsram och pendelaxel bak.
Karossen vann inga skönhetspriser och blev mest känd för att vindrutan var identisk med bakrutan.
Fabriken i Mlada Boleslav i dåvarande CSSR (Tjeckoslovakiska socialistiska republiken) konstruerade om framvagnen 1959 och tyckte att det var så märkvärdigt att modellen döptes om till Octavia.
Produktion av sedanen ställdes in 1964 men kombin hölls vid liv ända till 1971.
En ny Octavia baserad på VW-teknik presenterades inför modellåret 1997 och sedan dess har Octavia varit modellnamnet på Skodas storsäljare.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.