Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Somerset!

Publicerad 3 oktober 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. Idag uppvaktar vi namnsdagsbarnen Evald och Osvald med att uppmärksamma två bilmärken som haft Somerset på sina program.

Somerset ett engelskt grevskap men det finns också orter i USA med det namnet.

Austin och Buick har båda döpt modeller till Somerset men ingen av dessa har varit särskilt långlivad eller gjort djupare intryck i bilhistorien.

Austin A40 Somerset tillverkades 1952-54 i den bulliga stil som Austin odlade i början av 50-talet. Somerset var en typisk engelsk familjebil i mellanklassen med rymlig läderdoftande interör men med blygsamma fartresurser.

Somerset var rambyggd och därför var det enkelt att producera en cabriolet, givetvis kallad Drophead Coupe. Suffletten kunde fällas helt eller bara över framsätet till deVilleposition.

Somerset var med 42 hk inget fartåk utan passade mest för trevliga promenadfärder genom pittoreska engelska byar som denna i Cotsvolds.

Buick Somerset var en tvådörrars coupe baserad på GM's N-body och fanns årsmodellerna 1984-1986. Motorurvalet bestod av en 2,5 liters fyra, den så kallade Iron Duke, och en V6:a på 3 liter. Den hade framhjulsdrift och var klassad som en down-sized personal car.

Somerset T-type hade styvare fjädring och också den svarta dekor som på 1980-talet betydde sportmodell. Digital instrumentering hade alla Somerset. Man kunde 1985 och 1986 också köpa en variant med fyra dörrar men då var det ingen Somerset längre utan en Skyhawk.

För att slippa påhopp från Buickspecialister måste vi också ta med 1980 års Buick Somerset Limited Edition Coupe. Det var en specialmodell av Regal med unik färgsättning in- och utvändigt i mörkblått och ljusbrunt. I paketet ingick även ekerhjulskapslar och ett paraply med inbyggd hållare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.