Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Spider!

Publicerad 20 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Den 20 december har Moses och Israel namnsdag. Och Spider. Från Klassikerkalendern, du vet. Grattis Renault, Ferrari, Fiat och Alfa. Spider.

Spider är beteckningen på den karosserityp som på engelska brukar kallas roadster. På italienska heter det spider, ibland stavas det spyder för att inte förväxlas med en spindel.

I vissa fall har Spider blivit ett modellnam, i andra fall bara en förklarande beteckning av samma typ som kombi eller sedan, efter det riktiga namnet.

Ferraris öppna alternativ, med tygtak, bär det raffiga tillägget Spider. Ibland inbakat mer eller mindre i modellnamnet, som exempelvis GTS, där S markerar Spider. Jämför med GTB, B som i Berlinetta, alltså en täckt kaross.

På liknande sätt förhåller det sig med Fiat. En Fiat Spider är en 124 Spider. Och Alfa Romeos första Spider är mer noggrant uttryckt en Giulietta Spider. Renault då? Sport Spider hette den. Men visst, det lanserars modeller med enbart Spider som modellnamn. Som Alfa Romeo Spider.

Alfa Romeo Giulietta Spider byggdes mellan 1955 och 1962.

Nästa generation Spider från Alfa kallades först Duetto, men snart blev det Spider.

Alfa Spider levde länge och genomgick många faser. 1982 kom Aerodynamica med spoiler både fram och bak samt en tidsenlig digitalklocka på mittkonsolen.

Sista upplagan av Alfas bakhjulsdrivna Spider kom 1990 och hade en helt ny akter. S4 brukar den kallas.

Efterträdaren hette också Spider men var framhjulsdriven.

Fiat Spider var riktad direkt mot den amerikanska marknaden, men såldes sporadiskt i lite olika europeiska länder. Mekaniken var rättfram, hämtad från 124-modellen, den som sedemera blev VAZ. Den sportiga formen var ett verk av Pininfarina, som 1982 tog över hela ansvaret för modellen och kallade den Spidereuropa. Den hade tillverkats i Pininfarinas fabrik sedan debutåret 1966, så rutinen var det inget fel på. 198 000 exemplar tillverkades.

Ferrari har länge benämnt sina öppna bilar som Spider, detta är en 360 Spider.

Renault Sport Spider tillverkades tillverkades i få exemplar, färre än 2 000, i slutet av 1990-talet. Ett kompromisslöst sportredskap som byggdes hos Alpine i Dieppe och som gick att få antingen med eller utan vindruta. Motorn kom från Renault och var på två liter och knappt 150 hk, men det räckte fint eftersom bilen var så sanslöst lätt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.