En folkbil var inte riktigt etablerad förrän den fått ett ök- eller smeknamn. Rumphuggna Standard Vanguard fick heta Pelle Svanslös och sålde riktigt bra i vårt land. Så var den ju också svenskbyggd.
Standard Motor Company var känt för att ha en bil i varje prisklass men 1947 skulle det satsas på en enda modell för alla marknader. Världsbilen var Standard Vanguard och blev i Sverige populär som en robust bruksbil.
Den byggdes i Nyköping av ANA som sålde den som en "engelsman av amerikansk typ" för att locka sina gamla Plymouthkunder. Med kraftig fyrcylindrig motor och helsynkroniserad treväxlad låda med rattväxel var Vanguard lättkörd. Dess svaghet var den korta hjulbasen gjorde den nickig och rumphuggen.
Det renderade den namnet Pelle Svanslös. Förutom som fyradörrars saloon fanns den som kombi, skåpbil och pickup. I Sverige såldes den lilla Standard 10 som Vanguard Junior.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.