Nästa artikel
Grattis Studebaker Champion!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Studebaker Champion!

Publicerad 13 juli 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Joel och Judit har namnsdag vill vi även uppmärksamma Champion!

Som liten fristående tillverkare måste Studebaker sticka ut från mängden för att hävda sig. Från fabriken i South Bend, Indiana kom därför många oförglömliga modeller och lösningar.
 
Begreppet premium var inte myntat 1939 vid presentationen av den första Studebaker Champion, men det var precis vad den var. En bil mindre och lättare än en Ford eller Chevrolet som såldes till ett högre pris.

Ritad av Raymond Loewy var det den nya Champion som åter fick Studebaker att visa vinst efter de svåra depressionsåren.

I Sverige blev 1939 års Champion också en framgång och tidningen Motor körde under hela kriget en Champion med gengas som redaktionsbil.

Med de nya modellerna från 1947 blev Champion instegsmodellen med kortare hjulbas och alltid med lilla sexan. Sista årsmodellen var 1958, året efter kom Lark.

Studebaker Champion lanserades 1939 som A new car for a new world! Reklammakarna hade väl inte räknat med ett nytt världskrig. Bilen var i alla fall välutrustad och kunde fås som coupé samt som två- eller fyradörrars sedan.

Förkrigsmodellen kom tillbaka 1946 med bredare grill men 1947 kom helt nya karosser som var så radikala att folk först inte såg skillnad på fram eller bak- is it coming or going?

En -51:a med glasveranda. Karosstypen hette Starlight Coupe. Champion fanns i samma karossutföranden som Commander vilken hade större motor, från 1951 med V8.

Studebakers -53:or upphör inte att fascinera. Pedantiskt namnger Studebaker karosstypen som "Hard Top" Convertible men borde inte citationstecknen ha omgett "convertible" i stället?

Efter att ha överlastat -55:orna med krom förnyar Studebaker 56:orna med kantiga linjer. Att det fortfarande bygger på Raymond Loewys mästerverk från 1953 är inte lätt att se, men det är heller inte meningen.

Förvandlingen fortsätter 1957 med bumper grille och nya bakljus. Pengarna börjar tryta och Champion får sitt sista år 1958 en bilig facelift med fenor och lamphus som pålagda glasfiberformer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.