Femtiotalets starka ekonomiska tillväxt bröts med en recession 1958 som fick många amerikanska familjer att reflektera över de ekonomiska importbilarna.
Detta var Detroit inte berett på och dröjde till 1960 innan The Big Three kom med sina kompaktbilar.
Mera snabbfotade var de två mindre tillverkarna. AMC gjorde 1958 något oerhört, de återupptog tillverkningen av en nedlagd modell. Det var 1955 års Nash Rambler som nästan oförändrad blev Rambler American.
Inte heller Studebaker hade råd med en helt ny bil, men genom att kapa överhängen fram och bak på Champion Sedan skapades den kompakta Lark. Den introducerades 1959 som "an automobile as fresh and new as the first breath of spring".
Det trodde många på för det var inte lätt att se att den trubbnosiga bilen var härledd från de slanka 53:orna ritade av Raymond Loewy. Den enda överlevande i ursprungsstilen var Hawk som nu enbart fanns som coupé med B-stolpe.
Initialt sålde Lark bra och förlängde livet på ekonomiskt ansträngda Studebaker. Men en svala gör ju som bekant ingen sommar...
De sista bilarna tillverkades 1966 i Kanada och fast kraftigt omstylade byggde de fortfarande på grundkarossen från 1953. De hade motorer inköpta från Chevrolet och hette inte längre Lark.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.