En Simca 1100 Fixaren i trekking-kläder, så kan dagens namnsdagsbil beskrivas. "Den nya fräna Stadsjeepen"
lanserades den som i Sverige och troligen var det generalagenten
Philipsons som myntade det begrepp som sisådär 20 år senare dels skulle
beskriva en hel bilklass, dels bli något av ett skällsord.
Matra-Simca Rancho som bilen hette från början lanserades 1977, ritades
av den grekiske industridesignern Antonis Volanis som även formgav
andra bilar åt Matra som de tresitsiga sportbilarna Bagheera och Murena
och den framåtblickande Renault Espace.
Matra-Rancho var trots utseendet enbart framhjulsdriven och motorn var
en beskedlig fyra på 80 hästkrafter. Det stora lastskåpet var gjort i
glasfiber för att inte väga för mycket och rymde massor.
När Simca bytte namn till Talbot 1979 döptes bilen om till Talbot Matra
Rancho och här i Sverige lanserades den 1981. Det året såldes 131
exemplar och det var också toppnoteringen här.
Tillverkningen skedde hos Matra och pågick ända till 1984 då knappt 60
000 bilar lämnat fabriken. Matra Rancho var en föregångare och vilken
tuff sådan!
Missa inte reportaget om Talbot Matra Rancho i Klassiker 2/2010!
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.