Hösten 1980 presenterade Talbot en ny stor bil som skulle ersätta den illa säljande Chrysler-Simca 180.
Formgivningen hade skett med linjal och under den 4,6 meter långa karossen doldes mekanik från Peugeot 604. Från början hade dock Chrysler Europe tänkt ha sin egen mekanik men när Peugeot 1978 köpte företaget och sedermera döpte om bilarna till Talbot ändrades allt.
Egentligen visste ingen varför Talbot skulle ha en stor bil på programmet, föregångaren hade ju inte sålt något vidare. Men eftersom utvecklingsarbetet kommit så långt när Peugeot kom in i handlingen tryckte man ändå på startknappen.
Tagora blev en totalflopp. Redan efter tre års tillverkning lades den ned och då hade inte ens 20 000 exemplar lämnat fabriken i Poissy. Snart var även märket Talbot ett minne blott.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.