Om slätstrukenhet har ett bilnamn måste det vara Camry. Namnet kan fonetiskt översättas med "min bil", men det hänger också samman med det japanska ordet kanmuri som betyder krona - vilket därmed sätter in den i ett familjeträdet Crown, Corona (latin för krona) och Corolla ("liten krona").
Det går möjligen att bygga upp en gnutta entusiasm, en gnutta, inför låt säga den allra första Camryn som kom 1980, som ett tilläggsnamn till Toyota Celica. Den fanns främst på den japanska marknaden och var ett hopplock: en fyrdörrars Carina med Celicafront.
I och för sig borde man kunna spinna loss lite grand, bara
lite, på den första riktiga generationen som kom 1982. I sedanversionen bor enkantighet som skulle kunna förväxlas med en karaktär.
Men sedan är det stopp. Tja, kanske kombiversionen av nittiotalaren då som uppvisade en fräck designstöld från Austin Allegro kombivad gäller den hejiga sidolinjen. Och tilltaget med dubbla bakrutetorkare får några pluspoäng.
Sedan är det jämntjockt och inte det minsta upphetsande. En driftsäker, behaglig bil som numera tillverkas i Japan, USA, Kina, Ryssland och Australien. Den har välförtjänt legat i topp år efter år på den amerikanska försäljningslistan.
Den senaste generationen Camry är den sjunde i raden och gäsp.... zzzzzzzz
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.