Nästa artikel
Grattis Toyota Carina!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Toyota Carina!

Publicerad 7 maj 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Carina och Carita har namnsdag vill vi naturligtvis passa på att hylla bilen Carina.

Namnet Carina är hämtat från astronomin och stjärnbilden Kölen på den södra stjärnhimlen som på latin heter Carina.

Toyota Carina debuterade som modell 1970 i Japan och i Europa hösten 1971. Den byggdes sedan i sju generationer fram till 1998 då den i Europa ersattes av Avensis. Carinas betydelse i Toyotas modellprogram ändrade under åren betydelse, från sportig familjebil till bastransportmedel och mot slutet av 1980-talet tillbaka igen. Namnet har använts på olika marknader på olika modeller.

Efter ett par fick Carina ny front.

Tredje generationen Carina var fortfarande bakhjulsdriven och tillverkades 1981-88.

Carina generation tre fanns även som kombi.

Namnet Carina användes parallellt på olika modeller på olika marknader. Denna Carina II i halvkombiutförande och med framhjulsdrift såg vi aldrig i Sverige men i exempelvis Tyskland såldes den.

Nästa generation Carina II kom till Sverige som 1988 års modell och marknadsfördes som en Celica med familjegenskaper. På andra marknader fanns den med en rad olika motorer men här såldes den bara med en 16-ventilers tvålitersmotor. Ett välutrustat krutpaket!

Carina II i sedanutförande såg vi aldrig i Sverige, den som ville ha baklucka hänvisades till den något större Camry.

Sista bilen att heta Carina på den europeiska marknaden var Carina E, lanserad 1992. E:et stod för just Europa, den var konstruerad med just europiska mellanklassmarknaden i fokus och dessutom byggdes den i England. Ersattes 1998 av Avensis, som i själva verket var en utveckling av Carina E.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.