I slutet av 1970-talet blev det allt tydligare att British Leyland behövde en samarbetspartner för att få fram en efterträdare till Triumph Dolomite och ledningen med John Edwardes i spetsen la ut krokar lite här och var, även hos Volvo!
Länge såg det ut att bli ett äktenskap mellan BL och brittiska delen av Chrysler Europe men allt rasade när det amerikanska moderbolaget sålde hela Chrysler Simca till Peugeot.
Istället blev det Honda som fick den äran, de hade en mellanklassare under utveckling som skulle passa BL bra och var intresserade av att komma in på Europamarknaden. Bilen hette Honda Ballade och den 26 december 1979 skrevs ett avtal mellan Honda och British Leyland om licenstillverkning av den nya bilen i England.
18 månader senare lanserades Triumph Acclaim, den skiljde sig endast ytterst marginellt från sin japanska systermodell och blev ett unikum i brittisk bilindustri vid denna tid eftersom den visade sig vara riktigt bra.
Acclaim blev inledningen på ett 15 år långt samarbete mellan Honda och BL/Austin-Rover, ett samarbete som avslutades när huvudägaren British Aerospace 1994 sålde sin del i företaget till BMW.
Acclaim tillverkades bara i tre år innan den ersattes av Rover 200-serien, också den en Hondakonstruktion. 133 000 exemplar byggdes totalt mellan 1981 och 1984 och Acclaim blev den sista bilen som bar Triumph-emblemet.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.