Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Triumph Herald!

Publicerad 1 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Hervor och Harald har namnsdag passar vi på att hylla Herald!

Herald betyder härold, detsamma som budbärare. Att Triumph Herald (1959-1971) fick det namnet hade ingen symbolisk betydelse.

Bilen uppkallades helt enkelt efter den båt som ägdes av Sir Alick Dick, chefen för Standard-Triumph.

Med kantiga linjer ritade av Giovanni Michelotti efterträdde Herald bulliga Standard 8 och 10.

Herald byggdes på separat chassi vilket var en återgång till gammal teknik men gjorde det möjligt att flera olika karossvarianter kunde byggas med små tilläggsinvesteringar.

Avancerat för tiden var separatfjädring runt om och kuggstångstyrning.

Herald var en sportig småbil som verkade lite exklusiv vid sidan av konkurrenter som VW, Anglia och Minor.

Föraren satt lågt med raka ben, nästan som i en sportbil, och motorerna var pigga. Karossens hållbarhet var väl inte den bästa men mekaniken var pålitlig.

Ur Herald utvecklade Triumph såväl sportbilen Spitfire som de sexcylindriga Vitesse och GT6.

Brittisk spjutspetstekonologi modell 1961,Triumph Herald och Hovercraft. Engelska kanalen trafikerades av svävare som tog passagerare och deras bilar.

Italienske designern Michelotti skissade först på en coupé. Den fanns med från början men lades ned efter några år. Mycket sällsynt idag för många har slaktats av cabrioletägare som velat åt taket att ha som hardtop på vintern.

Heralds kaross var hopskruvad av många olika plåtpressningar. Detta är en äkta cabriolet men många falska har skapats av salooner som taket skruvats bort på.

Hela fronten var i ett stycke och med den uppfälld var Herald ett nöje att serva.

Stationsvagnen kom tidigt men detta är en av de senaste, en 13/60 med 1300-motor och front i samma stil som Vitesse.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.