Spitfire kan översättas till en hetlevrad och lättretad
person, närmast en flicka eller kvinna. Det namnet valdes till jaktplanet
Supermarine Spitfire som blev känt som en framgånsrik konstruktion under andra världskriget.
Även Triumph tyckte namnet var bra på den lilla sportbil som
skulle skjuta konkurrenter som Austin-Healey Sprite och MG Midget i sank.
När Triumph Spitfire4 lanserades hösten 1962 blev den ett
välkommet komplement till det befintliga sportvagnsprogrammet. Karossen var
ritad av företagets favoritdesigner Giovanni Michelotti.
Fyran efter namnet underströk att det inte var fråga om
någon sexcylindrig modell, bilen hade samma fyrcylindriga motor som
personvagnsmodellen Herald på 1 147 kubik. Med sina dubbla SU-förgasare gav den
i alla fall respektabla 63 bhp.
Även chassiet delades med Herald, det innebar
separatfjädring runt om och kuggstångsstyrning - modernt! Fram satt
skruvfjädrar och bak en tvärgående bladfjäder och pendelaxlar.
Spitfire utvecklades under hela sin produktionstid - som
varade ända till 1980 - och tillverkades i drygt 300 000 exemplar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.