Nästa artikel
Grattis Triumph Stag!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Triumph Stag!

Publicerad 24 juli 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Kristina och Kerstin har namnsdag vill vi gärna fira Stag.

Stag är engelska för kronhjortshane men har även andra
betydelser. Svensexa kallas stag party och på börsen är en stag en klippare.
Lyxsportmodellen Stag från Triumph hade en hjort på emblemet så det var säkert
den associationen Triumph åsyftade. Med Stag introducerad i juni 1970 skapade Triumph en egen
nisch eftersom ingen annan hade en liknande sportig, fyrsitsig cabriolet.



Stag
byggdes på den plattform som var i bruk för Triumph 2000 och försågs med en
3-liters V8-motor i lättmetall, i princip en dubbel Saab 99-motor. Det var ju
Triumph som utvecklat och även byggde motorn för den första Saab 99.

Stag hade huvudsakligen utvecklats före den stora
sammanslagningen kallad British Leyland 1968 men den nya V8:an var inte riktigt
färdig, tvärtom var det den som gjorde att lanseringen drog ut på tiden.



Frågan
om inte Rovers färdiga lättmetall-V8 som köpts från GM några år tidigare kunde
användas avfärdades av Triumphfolket med att den inte skulle få plats. Därför
bestämdes att även Triumph skulle ha en egen V8, en motor som skulle visa sig
ha en hel del barnsjukdomar.

Stag blev ingen succé, endast 25 877 exemplar byggdes mellan
1970 and 1977 och ingen annan bil i koncernen försågs med den nyutvecklade
V8-motorn.

Stag var tänkt för snabba resor från England till Rivieran. Overtake the continentals in style! stod det i broschyren. Detta var före Englands inträde i EU och fastlandseuropéer kallades allmänt av engelsmän för continentals.

Stag var formgiven av Michelotti som gjort ett bra jobb. Stag hade lång hjulbas och den öppna karossens stabilitet säkrades genom en T-formad båge över sittbrunnen. Baksätet var användbart och bagageutrymmet relativt stort.

Man kunde välja hardtop, softtop eller både/och. Motorn gav 145 hk och det fanns overdrive och automatlåda som option.

En svårtolkad broschyrbild! Fem personer, varav två franska poliser, studerar motorn. Mannen med Graham Hill-mustasch och förskräcklig keps är förmodligen den engelske bilägaren. Har han åkt fast för fortkörning? Men vem är mannen i verkmästarrock som pekar så sakkunnigt med cigaretten? Jobbar han på den lokala Triumphverkstaden? Den femte mannen är nog bara nyfiken, en innocent bystander.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.