
Cresta var en sexcylindrig bil från Vauxhall som tillverkades i fem generationer mellan åren 1955 och 1972.
Den var en lyxupplaga av den mer bruksbetonade Velox men i sin sista inkarnation degraderades den och blev underordnad den nya modellen Viscount.

"Vauxhall har skapat en verklig lyxvagn!" Så stod det i broschyren men Cresta skilde sig inte så mycket från Velox. Tvåfärgslack, mera krom, vita däcksidor och läderklädsel kallades lyx men också rockhängare, klocka och låsbart handsfack! Internbeteckningen var EIPC och årsmodellerna 1955-1957 med facelift varje år! På bilden en -55:a.

Generation 2 av Cresta hade en extremt amerikaniserad formgivning med tredelad bakruta precis som Buick och Olds. Cresta PA kunde fås i rosa och vitt och årsmodellerna var 1958 -1960.

Lite lugnare linjer och en ny och starkare motor fick Cresta PADX. Årsmodellerna var 1961 och 1962.

Helt ny kaross igen 1963 på typ PB som nu såg ut som den storebror den var till den fyrcylindriga Victor. Crestas sexa på 2.6 liter hade en effekt på 115 hk SAE. Bara tre växlar men det gick att få överväxel eller automat.

Fortfarande typ PB men från 1965 var motorn förstorad till 3,3 liter och nu fanns också fyrväxlad manuell låda med golvspak.

Typ PC var den sista upplagan av Cresta och nu fanns inte Velox längre. Cresta fanns därför i två versioner, Cresta och Cresta de Luxe. En stor bil, 4,72 m lång och 1,77 m bred . Sexan var på 142 hk SAE. Årsmodeller från 1966 till 1972.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.