Namnet Victor har använts av två brittiska tillverkare, Riley och Vauxhall.
Riley var en av Englands äldsta biltillverkare och hade som slogan "As old as the industry, as modern as the hour".
Riley var på 1930-talet ett familjeföretag som leddes av grundarens fyra söner, varav Victor var den ledande.
De medgav själva i annonser att de gjorde alldeles för många modeller, men skyllde på sin flitiga designavdelning.
Modellnamn var bland andra Merlin, Monaco, Falcon, Adelphi, Kestrel, Lynx, Sprite och Imp.
Men bolaget gick med förlust och för att bättra på finanserna presenterades på 1937 års höstsalong i London en ny modell till lägre pris än förut.
Den fick namnet Victor, säkert inte bara till chefens ära utan för att bolaget skulle gå segrande ur krisen - victor betyder ju segrare.
Tyvärr lyckades det inte, Riley gick i likvidation några månader senare och i slutändan blev det William Morris som köpte Riley.
Vauxhall Victor var en anglo-amerikanare från Vauxhall med stilelement lånade från koncernbrodern Pontiac.
Den första upplagan som kom 1957 var den första europiska bilen med panoramaruta. Den såg ut som en förminskad amerikanare och blev mycket populär och Englands mest exporterade bil. Men det var en kort lycka, för den rostade ovanligt snabbt.
Modellnamnet användes under 19 år och under tiden avverkades fem olika baskarosser och ett otal face-lifts. I backspegeln är den första upplagan en rätt kul bil som dollargrin i miniatyr.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.