Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Vauxhall Viva!

Publicerad 20 februari 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Vivianne har namnsdag passar vi på att hylla Viva!

Viva kommer av latinets Vivat och är ett utropsord som på spanska, portugisiska, italienska och franska (vive) kan översättas till: Länge leve!

Vauxhall Viva introducerades 1963, ett år efter den snarlika men inte identiska Opel Kadett A. För Vauxhall var den då ett viktigt steg in på kompaktbilsmarknaden. Den fanns enbart som tvådörrars sedan, men en skåpbilsversion såldes som Bedford 8 och 10.

Den andra generationen Vauxhall Viva tillverkades mellan 1966 och 1970 var större än sin föregångare och hade den för GM och tiden så typiska "coke bottle-formen".

Den 1 057 kubik stora motorn i föregångaren hade borrats upp till 1 159 kubik, värstingmodellen Viva GT hade en 1 975 kubik stor motor. Viva fanns nu i tre olika karossformer, tvådörrars och fyrdörrars sedaner och en tredörrars kombiversion.

1970 kom den tredje generationen Viva, mekaniskt var den snarlik föregångaren men hade en ny kaross som gav större innerutrymmen. Alla tre generationerna Vauxhall Viva såldes i Sverige. 1979 lades modellen ned. 1 516 792 Vauxhall Viva tillverkades totalt.

2004 blåste GM liv i namnet Viva igen då den rysktillverkade Chevrolet Viva kom. Den Malaysiska biltillverkaren Perodua har sedan 2007 också en modell som heter Viva.

Även i Australien har GM använt modellnamnet Viva. Det valdes för en lokal upplaga av Lancetti som från 2005 säljs som Holden Viva.

Stolt fabriksledning vid Vauxhalls fabrik i Ellesmore poserar vid den först Vivan som tillverkades i den nya fabriken 1964.

Runda former! Nästa generationen Viva, HB kallad, hade den form som känns igen från många andra GM-bilar från den här tiden.

Den tredje och sista generationen Vauxhall Viva: HC introducerades 1970 och skulle tillverkas till 1979.

Holden Viva lär vi aldrig få se i Europa så vi får trösta oss med Chevrolet Lacetti.

Från Malaysia kommer Perodua Viva. Modellen bygger på den sjätte generationen Daihatsu Mira.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.