Lada Niva som debuterade 1976 var AutoVaz' första egna bil, även om den till utseendet anknyter starkt till den Fiat 124-baserade personbilen från Togliattigrad.
När den kom var den i framkant eftersom det var en av de första terrängbilarna med självbärande kaross.
I Sverige introducerades den först 1979-1980, de svenska avgasreglerna sinkade lanseringen en aning. Vid denna tid var Vaz ett märke att räkna med på den svenska marknaden och generalagenten Matreco satsade med två modeller av Niva; den enklare Niva 1600 och den lite mer påkostade Niva 1600 Jet.
Försäljningen gick ganska bra i början av 1980-talet för att mot slutet av decenniet klinga ut.
Men Niva finns kvar och går numera att köpa fabriksny även i Sverige. Karossen är i stort sett oförändrad sedan introduktionen, bakluckan har fått lite bättre öppning och grillen ser lite annorlunda ut.
Eftersom Niva bara är 3,7 meter lång (det finns en version med längre axelavstånd och fyra dörrar också men inte i Sverige) är den smidig både i stadstrafik och terräng.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.