Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Volkswagen Golf!

Publicerad 27 augusti 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar Klassiker en ny namnsdagsbil - i dag när Raoul och Rolf har namnsdag uppmärksammar vi Golf, Volkswagen Golf!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I maj 1974 stod det klart att Volkswagen skulle överleva som
tillverkare. Det hade varit skakigt ett bra tag, med stadigt vikande
försäljning av de bakmotoriserade luftkylda modellerna och en rejäl flopp i
form av Volkswagen K70 - trots att den var både vattenkyld och framhjulsdriven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I maj 1974 presenterades Golf, en alldeles lagom stor,
framhjulsdriven halvkombi med rena rättframma linjer från Italdesign. Namnet
skulle föra tankarna till Golfströmmen och anknöt till Passat och Scirocco som
också var naturfenomen, om än vindar.

 

 

Tanken var från början att även Golf
skulle döpas efter ett vindfenomen, länge gick projektet under namnet Blizzard
- snöstorm. En skidtillverkare med liknande namn protesterade dock och man fick
tänka om. Kanske tur det.

 

 

Golf I blev en succé, trots lövtunn inredning och
snabbrostande kaross. Den passade in i så många sammanhang; som förstabil,
andrabil, sistabil, familjebil, busbil, begbil… - tack vare en rad olika
varianter och utföranden kunde de allra flesta smakriktningar tillfredsställas.

 


Idag är Golf inne på sjätte generationen men Golf I
tillverkas faktiskt fortfarande, i Sydafrika där den säljs som Citigolf.

 

 

Golf I var mindre än dagens Polo.

GTI-modellen blev ännu ett lyckokast för Volkswagen. Lanserad i en tid då tillgången på roliga bilar var mindre än någonsin på grund av säkerhets- och miljödebatten var den en bil man kunde ha kul med utan att det stack för mycket i ögonen på folk. 110 hk räckte gott när vikten underskred ett ton.

Med dieselmotor blev Golf en riktig snåljåp, tack vare låg vikt låg förbrukningen i nivå dagens bästa "miljöbilar". I USA såldes Golf under namnet Rabbit och även där marknadsfördes dieselmodellen. Tänk om amerikanarna tagit till sig konceptet till fullo, så mycket mer olja det hade funnits kvar!

Karmann fick uppdraget att bygga cabrioletversionen av Golf, de hade ju gjort ett bra jobb med Typ 1 cabriolet i så många år. Golf Cabriolet lanserades 1979 och startade ännu en modevåg i bilindustrin. 389 000 exemplar byggdes av generation 1, innan den lades ned 1993.

Golf GTI såldes i USA som Rabbit GTI och hade en front som vi här hemma bara fick se på Jetta.

Kanske den mest udda versionen av Golf hette Country och tillverkades i ett drygt år, mellan april 1990 och oktober 1991 av österrikiska Steyr-Puch. Baserad på en fyrdörrars Golf II syncro var Country rejält höjd med 15-tumshjul och en markfrigång på 18 cm. Fyrhjulsdriften var ganska enkel med en viskokoppling som såg till att bakhjulen kopplades in när friktionen för de normalt sett drivande framhjulen blev för stor. Endast 7 735 exemplar av Golf Country tillverkades, en solklar klassiker!

Bara 5 000 exemplar byggdes av Golf Rallye, precis så många som krävdes för att kunna homologisera modellen för att delta i WRC. Med hjälp av en "G-formad" kompressor, G-lader, överladdades 1,8-litersmotorn till 160 hk.

Än i dag går det att köpa en ur-Golf, det är bara att åka till Sydafrika och slå till på en Citigolf!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.