I maj 1974 stod det klart att Volkswagen skulle överleva som
tillverkare. Det hade varit skakigt ett bra tag, med stadigt vikande
försäljning av de bakmotoriserade luftkylda modellerna och en rejäl flopp i
form av Volkswagen K70 - trots att den var både vattenkyld och framhjulsdriven.
I maj 1974 presenterades Golf, en alldeles lagom stor,
framhjulsdriven halvkombi med rena rättframma linjer från Italdesign. Namnet
skulle föra tankarna till Golfströmmen och anknöt till Passat och Scirocco som
också var naturfenomen, om än vindar.
Tanken var från början att även Golf
skulle döpas efter ett vindfenomen, länge gick projektet under namnet Blizzard
- snöstorm. En skidtillverkare med liknande namn protesterade dock och man fick
tänka om. Kanske tur det.
Golf I blev en succé, trots lövtunn inredning och
snabbrostande kaross. Den passade in i så många sammanhang; som förstabil,
andrabil, sistabil, familjebil, busbil, begbil… - tack vare en rad olika
varianter och utföranden kunde de allra flesta smakriktningar tillfredsställas.
Idag är Golf inne på sjätte generationen men Golf I
tillverkas faktiskt fortfarande, i Sydafrika där den säljs som Citigolf.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.