Typ 14 kallades den sportiga bil som baserades på Volkswagen
Typ 1 vars bottenplatta breddats 300 mm. Bilen byggdes av Karmann i Osnabrück
och hade formgetts av det italienska designhuset Ghia. Det hävdas att studien
egentligen varit avsedd för Chrysler.
Karmann-Ghia som bilen kallades i folkmun hade bottenplatta
med mekanik hämtad direkt från "folkabubblan". Från 1955-74 såldes den
effektsvaga vagnen till en trogen skara köpare. Det var en stilren vagn till
ett resonabelt pris helt enkelt.
1962 kom en ny version baserad på Volkswagen Typ 3, kallad
Typ 34. Motor på 1500 cm3, senare 1600 cm3 och modernare linjer med
sextiotalstycke. Denna version vann inte samma popularitet som originalet och
lades ner igen 1969.
Särskilt i USA föredrogs cabrioletversionen. Detta utförande
fanns dock endast i Typ 14 utförande, den ursprungliga Karmann-Ghia alltså.
Karmann-Ghia byggdes mycket hantverksmässigt med svetsade
skärmar mot karossen.
1961 fick bilen ribbade "grillhalvor" och högre placering av
framlyktorna samt efterhand allt större baklyktor. 1974 ersattes modellen av
Scirocco och i viss mån Golf.
Typ 34, den "större" Karmann-Ghian var den dyraste bil
Volkswagen hade på programmet i början på 1960 - talet. Den ersattes snart av VW
- Porsche 914 och såldes inte officiellt i USA.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.