Efter en exempellös framgång under 1960-talet i USA var Volkswagen illa rustat att möta den nya tidens krav under 1970-talet. Den massiva lågprisimporten av dugliga ekonomibilar från Asien höll på att ta knäcken på företaget och lika dystert såg det ut i Europa.
Räddaren blev Golf. Och Rabbit. Det var olika namn på samma modell och den lanserades 1974 och kom bli helt avgörande för märkets fortlevnad. Rabbit var avsedd för USA-marknaden och lätt att identifiera genom en snabb blick på strålkastarna. De var fyrkantiga. Även stötfångarna hade en annorlunda utformning. Utrustningsnivån var också högre.
Men Volkswagen kunde inte andas ut. Amerikanen hade format sin bild av vad en Volkswagen var och den var inte kantig och drev med framhjulen. Försäljningen gick ganska trögt ända till 1979 när bränslekrisen bitit sig fast och fördjupats. Då plötsligt upptäckte amerikarna den lilla bränslesnåla tyska bilen, inte minst i den grymt snåla dieselversionen. Det blev kö hos handlarna.
Sannolikt bidrog det faktum att VW Rabbit sedan 1978 var "made by american workers" - i New Stanton i Pennsylvania. Vid utrullningscermonin av den första bilen den 10 april rapporterade NBC att detta var den första utländska biltillverkaren som stratat en amerikansk bilfabrik.
1979 presenterades cabrioleten - med runda strålkastare och 1981 uppdaterades Rabbit med en ny typ av (fyrkantiga) strålkastare. Interiörerna var nu fullt ut amerikaniserade där färgmatchningen var på en helt annan nivå än på det tråksvarta europeiska sättet.
Modellåret 1980 introducerades Rabbit pick up, på övriga marknader kallad Caddy. 1982 kom Rabbit GTI. Sista Rabbit-året var 1984. När Golf Mk II introducerades fick den också heta just i i USA också.
1988 stängdes fabriken i Pennsylvania efter 1 192 411 byggda bilar.
Namnet Rabbit ansågs ha en speciell klang på den amerikanska marknaden varför Volkswagen 2006 valde att kalla Golf Mk5 (som kom i Europa redan 2003) för just Rabbit. När sjätte Golf-generation introducerades i USA i oktober 2009 fick Rabbitnamnet dock ge vika igen. Nu heter Golf Golf.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.