I en tid då Volkswagen började använda naturfenomen som modellnamn fick den torra ökenvinden Scirocco ge namn till den lilla framhjulsdrivna sportcoupé som skulle ersätta Karmann-Ghia.
Scirocco började säljas 1974 och byggde på samma teknik som Golf. Med drivningen fram och halvkombilucka bak tilltalade den också betydligt fler kunder än sin företrädare och försäljningen tog fart omgående.
Trots moderat motoreffekt var Scirocco avgjort sportig till karaktären, mycket tack vare att den var så lätt. Från början fanns bilen med två versioner av samma 1,5-litersmotor, LS på 75 hk och TS på 85 hk. Ett par år in i produktionen kom två nya motorer på 1,1 och 1,6 liter. 1977 kom Scirocco GTI med samma maskin som Golf GTI och med 110 hk flög den lilla lätta bilen verkligen fram.
1982 kom Scirocco II med en helt ny kaross som mer skilde sig från Golf-brorsans. Scirocco II såldes med en rad olika motoralternativ, tuffaste modellen har 16V-motorn på 139 hk.
Scirocco tillverkades ända fram till 1992, trots att dess mer avancerade efterträdare Corrado kom redan 1988.
2008 återupplivade Volkswagen ökenvinden och presenterade en tredje upplaga av Scirocco. Enligt traditionen bygger den i mycket på samma teknik som Golf, en tuffing som ytterligare breddar Volkswagens stora bilprogram.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.