Nästa artikel
Grattis Volvo Amazon!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Volvo Amazon!

Publicerad 20 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Amalia och Amelie har namnsdag vill vi uppmärksamma Amazon.

Samma år som Felix lanserar ketchup i plastflaska. Samma år som Ikea uppfinner platta paket. Börjar det moderna Sverige där? Med Amazonen 1956.

Världspremiären ägde rum den 3 augusti - i Skövde! Amazon (fast den hette från början Amason med s) var det oväntade och lyckosamma resultatet av en intern beslutskramp där den konservativa hållningen höll på att ta död på projektet och därmed företaget.

Ordern från ledningen löd: identisk taklinje som PV och delad vindruta. När förslag och motförslag skulle smältas samman gick processen i baklås och den begåvade Jan Wilsgaard (som ännu inte hade fyllt 30) kuppade istället in sitt fritidsprojekt, modernt influerad, men tidlös som få skulle det visa sig.

"En pinuppa" var Assar Gabrielssons kommentar och gav projektet klartecken. Den 3 juli 1970 rullade den sista pinuppan av bandet i Torslanda, hon var nu en medelålders hemmafru berövad allt glitter. Desto större var den sympatiska känsla av varaktig vardag och avtorkningsbara ytor i tjock vinyl.

667 323 (Volvos egen siffra, uppgifterna varierar) Amazoner hade tillverkats, ungefär hälften av dem såldes utanför Sveriges gränser.

Under dess levnad tiodubblades Volvos omsättning, från 600 miljoner till 6 miljarder. Produktionen steg från 30 000 bilar till 200 000, en del av dem sattes samman i Halifax, Kanada och i belgiska Gent.

Amazon var landets mest eftersökta begbil 1970. En gångbar Amazon hann nätt och jämt svalna i bilhallen och de största handlarna upprättade kölistor. Tio år senare kostade en frisk 70:a runt 8 500 kr i begagnathallen vilket var 3 500 kr mer än en jämngammal 140! Svenskarnas omfamning av Amazon fortsatte, ökade.

Det talades 1981 i termer av kultbil och på bara ett år var den nybildade Amazonklubben  uppe i över 100 medlemmar, alla hängivna måttot: "alla ska äga en Amazon och den får vara hur ful som helst, bara den inte förblir så". Det är inte riktigt vad man idag hör om Volvo 740.

Att Amazon numera är Hobbybilen Nummer Ett är inte oväntat. Det finns ingen bättre. Dansa hambo i motorutrymmet, inga problem. Bara en skiftnyckel i verktygslådan? Och? Svårt att hitta reservdelar, visst om du inte vet hur en telefon ser ut.

Det mesta är sig olikt nuförtiden. Men ketchupen ringlar alltjämt över vårt land och det osar av svordomar när platta paket ska förvandlas till bokhyllor.

Och vi älskar Volvo Amazon mer än någonsin.

Men framför allt var ju Amazon - eller Amazone för att vara helt korrekt - en sportig moppe tillverkad av Kreidler. Det var också den direkta orsaken till att Volvo inte kunde sälja modellen med namnet Amazon i Europa utan använde sig av sifferbetreckningen 121. Kreidler lyckades även få ner Ford på knä när Mustang skulle lanseras i Tyskland. Man hade även en mopedmodell med namnet Mustang och Ford fick därför snällt finna sig i att lansera sin världssuccé med namnet T-5.

Två Amazoner av 1960 års modell. Från början fanns Amazon bara som tvåfärgad, det var först 1959 som enfärgade bilar fanns på programmet men de var i minoritet fram till och med 1961 års modell.

Volvochefen Gunnar Engellau i fabriken på Hisingen.

Med åren blev Amazon allt mindre utsmyckad. Här är en -68:a.

Herrgårdsvagnen presenterades i februari 1962, med tvådelad baklucka i amerikansk stil. Detta är en -68:a, näst sista årsmodellen för herrgårdsvagnen.

Volvo var först i världen med att standardmontera trepunktsbältet, 1969-70 fick Amazon dessutom säkerhetsratt och nackskydd.

Det sista utförandet kom som 1969 års modell där blanklisten på huven försvann. B20.emblemet i grillen berättar också om den nya motorn som kom det året. Detta är en -70:a, det ser man på nackskydden som blev standard det året.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.