Namnet Carioca har flera innebörder. Det kan referera till en sydamerikansk dans eller till en person som är född i Rio de Janeiro.
Men vi tänker givetvis på Volvo PV36 som lanserades i mars 1935.
Byggd på separat ram och med samma sidventilssexa som andra Volvomodeller var den med separatfjädring fram och hydrauliska bromsar tekniskt väl i nivå med flertalet amerikanska bilar vid samma tid.
Bilen var helt och hållet ett verk av Ivan Örnberg, en egensinnig och mångsidig ingenjör som kommit till Volvo 1931 från Hupp Motor Co i Detroit, tillverkare av bilmärket Hupmobile.
Utan inblandning av vare sig Assar Gabrielsson eller Gustaf Larson, de vanligen så engagerade och intresserade Volvo-grundarna, körde Örnberg projektet PV36 från start till mål. Nästan. Han avled hastigt redan på sensommaren 1936 då bilen bara var lite drygt ett år.
Endast 500 exemplar plus ett chassi som sedermera försågs med en öppen kaross av Nordbergs karosseriverkstad, producerades av Volvo.
Ändå dröjde det ända till 1938 innan alla bilarna var sålda. Ett för högt pris och kanske att Carioca så radikalt bröt med Volvos annars så konservativa stil torde vara förklaringen. Chrysler hade också svårt att bli av med sina Airflows.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.