Nästa artikel
Grattis VW Passat!
Dagens namnsdagsbil

Grattis VW Passat!

Publicerad 22 augusti 2009 (uppdaterad 21 oktober 2014)
Varje dag firar Klassiker en utvald bilmodell ur vår egen almanacka. Idag när Henrika och Henrietta har namnsdag i den vanliga världen väljer vi att berätta om Volkswagen Passat.

Carat, Dasher, Santana, Quantum, Magotan och Carat är andra namn för Volkswagen Passat eller speciella derivat av denna VW-världsmedborgare som nu är inne på sin sjunde generation. Behöver vi säga att namnet är kommet av den berömda passad-vinden?

Jämte Golf (som presenterades ett år senare) var Passat modellen som fick ett helt felnavigerat Volkswagen på banan igen, med framhjulsdrift, vattenkylning frontmonterad maskin och funktionell teknik väl anpassad för masstillverkning. Anfadern var K70, som började sitt liv som en tilltänkt NSU-modell.

Med alla tekniska byggbitar i ordning och Volkswagens rutin av verklig stordrift och rationalisering blev Passat och de andra syskonen stora framgångar. Detta var inledningen på företagets målinriktade satsning på gemensam plattformar som kom att bli ett vinnarkoncept.

Passat presenterades i maj 1973 - ett år efter syskonet Audi 80 - och även om den fanns i ett flertal kulörer är kanske Baligrön den man främst förknippar med Passat.

Designer var golfpappan Giorgetto Giugiaro. Till en början fanns den i två- och fyrdörrars utförande. Snart kom herrgårdsversionen Variant.

Tunnaste motorn i begynnelsen var en 55-hästars 1 297-kubikare. Trots karossformen var bilen en "sedan" med liten baklucka. Varsågod och leta upp en fin sådan idag - nära nog omöjligt.

Över 2 miljoner tillverkades av första generationen.

Nästa generation avlöste till årsmodell 1981 och fanns till 1988. Plattformen kalldes B2. Under den här perioden introducerades koncernens femcylindriga motor i Passat och utöver de invanda karossversionerna kunde en Passat också ha konventionell bagageutrymme, en klassisk men inte direkt vacker sedan.

Vi stannar där. De nyare generationerna får vila ett tag till vad oss på Klassiker anbelangar. Däremot kan vi inte nog understryka att den lite kartongvikta och väldigt karaktärsfulla generation ett är ett kort att satsa på – alltid med de typiska hålade plåtfälgarna utan navkapsel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Variant lät vänta på sig till 1978. Alltid simpla plåthjul. VW var mästare i standardisering. Den starkaste motorn i generation ett var 110 hästaren som gjorde ett snabbt mellanspel 1979-80.

En mildmodifiering. 1980-talets Passat fick lite flottare front och större baklyktor. Ett koncernbeslut togs också om att det var tillåtet med lite olika typer av fälgar.

Med generation två underströks de praktiska egenskaperna. Nu var halvkombikarossen med fyra dörrar den som gjorde modellen bäst rättvisa. En genomhygglig vardagsvagn.

Ännu snäppet mer praktisk var Variant. Plåtfälgar igen - vad annars? - men nu med lite sportigare touch.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.