Få höjer på ögonbrynen när de ser en Volvo 740 då de är tämligen vanliga och någorlunda moderna fortfarande. Jag har länge spanat efter ett exemplar av Volvo 740 eller den lyxigare 760 med modellbeteckningen i kursiv stil. Varför då? För att dessa är av de första årsmodellerna och de börjar bli sällsynta. Under min bilburna spaningsrunda i Umeå, som jag berättade om i mitt förra inlägg, fann jag så ett exemplar.
Det är en GLE från 1984, den första årsmodellen av 740 och i Sverige såldes endast GLE-utförandet detta år. Den är svart och har ett klumpigt extrahandtag på bakluckan vilket får den att kännas som en för detta taxi eller civilpolisbil. Dessa brukar dock vara automatväxlade och långmilade, men denna är manuell och har i sammanhanget rullat låga 21000 mil. Men man vet ju aldrig.
I februari 1982 presenterades Volvos nya prestigevagn 760. Formen stod Jan Wilsgaard för och var klart USA-inspirerad. 1984 presenterades den mer folkliga 740. I folkmun döptes 740 till sossecontainer, medan 760 av vissa kallades för moderatcontainer. 760 ersattes 1991 av 960 och året efter kom ersättaren till 740 kallad 940.
Hur var det med de där emblemen då? Ja, till 1986 års modell blev de på Volvovis kantiga och inte lika spännande.
Är jag nöjd nu då? Ja och nej. Nu går nämligen jakten vidare för att finna en 760 av årsmodell -82-83. De har nämligen annorlunda backspeglar jämfört med senare årsmodeller.
Tomas Åström
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.