Bilspanaren hittar ovanliga bilar på ön.
Storbritannien är fullt av kitcar-tillverkare. En kitcar är en bil som man köper som en byggsats och själv bygger ihop. Motor, drivlina, inredning och så vidare kan ofta anpassas efter god eller dålig ekonomi och smak.
Jag känner till endast ett par brittiska kitcartillverkare (till exempel Caterham), men de allra flesta har jag aldrig hört talas om. En av dessa för mig okända var tills i somras Beauford. Vid en verkstad i Falmouth i Cornwall som verkade sälja och hyra ut husbilar stod två exemplar av Beauford. Jag såg att det rörde sig om relativt moderna bilar som ville likna trettiotalsvagnar och var väl måttligt intresserad av dem. På uppmaning av min fyraårige son knäppte jag dock ett par bilder, men så här i efterhand tycker jag att det blev en bra spaning. Det är ju kul att lära sig något nytt!
Det jag har fått fram om modellen är att den började tillverkas 1985 av ett företag i Upholland, Lancashire. På företagets hemsida marknadsförs bilarna med orden Echoes of a Bygone Era. Det stämmer även in på hemsidan som inte verkar ha uppdaterats sedan nittiotalet. Jag är osäker på om företaget ens finns kvar, men det står att de för närvarande håller till i Biddulph, Staffordshire.
Hur som helst så var de första bilarnas passagerarutrymme en kaross från en Mini som satts ovanpå ramchassit, men senare blev det en öppen glasfiberkaross med fyra dörrar. Hjulaxlar och bromsar tas från Ford Cortina och senare Sierra. Tillverkaren föreslår några olika fyr- och sexcylindriga motorer som kan användas. Bilarna verkar vara vanliga som bröllopsbilar, vilket man bland annat kan se på Beaufordklubbens hemsida.
På årets Träffpunkt 80 vann en Excalibur juryns pris. Excalibur är också byggd för att likna en trettiotalsbil, Mercedes-Benz SSK närmare bestämt. Excalibur är dock ingen kitcar, utan serietillverkades för hand i en fabrik. Alltså en riktig bil och inte något som byggts på egen hand i ett skjul någonstans. Du bör alltså inte nämna något om kitcar om du råkar springa på en Excaliburägare...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.