Det rör sig om en tidig 365GT4 2+2 coupe från 1974, som varit i vårt land sedan 1977. Troligtvis såldes få eller ingen av dessa nya här.
365GT4 2+2 är en stor bil, 4,80cm lång, nästan två meter bred och väger runt 2 ton, och hade dessutom plats för fyra att åka bekvämt. Renläriga "Ferraristis" brukar rynka lite på näsan åt denna udda modell, men för mig har den länge varit en favorit. Den rena eleganta designen från Pininfarina har mycket fina proportioner, och att formen var en fullträff återspeglas i att karossen behölls i stort sett oförändrad från premiären 1972 fram till 1989. Ännu ett exempel på Pininfarinas talang att trolla fram tidlösa former.
Första generationen 365GT4 2+2 känns igen på sina tre baklampor per sida, 525 stycken av dessa byggdes 1972-76. Jätte-Ferrarin hade en 4,4liters V12 som gav 320 hästkrafter och det räckte till för att flytta tvåtonnaren i ganska raskt tempo.
Modellen döptes sen om till 400 och fanns som 400i/400A och 400GT, dessa hade fått motorn förstorad till 4,8 liter och en effekt på 340 hästkrafter. 1807 stycken byggdes av alla 400-versioner. 1985 var det dags för nästa uppgradering, 412i som fick volymen ökad till 4,9 liter och man byggde 576 exemplar av dessa fram till nedläggningen 1989.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.