Att reda ut Nissan Sunnys släktträd är inte lätt gjort, men längst ut på en gren växte den egendomliga frukten EXA, även kallad Pulsar NX, innan trädet beskars något.
Pulsarfamiljen känner vi mest som Sunny och Cherry i Sverige, vid 1986 var man framme vid generation N13, Sunny för oss, Pulsar för de flesta andra. Cherry i Grekland och Sentra i sydostasien, ej att förväxla med den Sentra (B12) som såldes i Nordamerika, som var en Stanza som även ibland hette Sunny...
Hur som helst, EXA var en egendomlig korsning på släktgrenen N13 där man ympade in en kvist B12 och resultatet blev en hybrid med exotiskt utseende. EXA/Pulsar NX var en fyra-i-ett bil ett smart koncept som med utbytbar bakdel fick tre olika karaktärer. 1978 hade Ford visat upp en likande lösning på konceptbilen Fiesta Fantasy. Någon fortsättning från det hållet kom inte, men högst troligt hade representanter från Nissan varit på Detroitsalongen 1978 och dokumenterat den förunderliga Fantasy.
För drygt tio år senare kom EXA med i princip samma system. Modellen var även formgiven hos Nissan Design America, av Thomas Semple. 1987 lanserades den i USA och Australien, gimmicken var att den kunde förvandlas från coupé till en slags halvtarga och hatchback. Dessutom fanns en "sportbak" som gjorde den till en sportkombi, det senare verkar dock inte varit tillgängligt i Australien. Den här klyftiga multibilen blev dock inte så långlivad, hemma och i USA fram till 1990 och i Australien överlevde den ett år till. Någon europalansering verkar aldrig varit på tal. Dock har en del letat sig hit i privat regi över åren, till Sverige lär det kommit något 20-tal exemplar vilket är ganska imponerande för en sådan här besynnerlig och udda modell.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.