Nästa artikel
Fantastiskt Fiatfynd
P-märkt

Fantastiskt Fiatfynd

Publicerad 7 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Bilspanaren har flitiga hjälpredor också.

En av Bilspanarens allra flitigaste bilspanare är, förutom jag själv då, Jörgen i Örebro. Ni har tidigare sett hans fynd här på bloggen (till exempel Audi 60, Citroën Visa och Alfa Romeo 90) och jag har fler bilder från honom på lager. De bästa av dem ska jag nu försöka pytsa ut framöver och vi börjar med ett fantastiskt  fynd, som väckt ett inte ovisst habegär hos mig.

För en månad sedan fann Jörgen denna Fiat 132 1600 från 1973. En riktigt sällsynt modell idag som dessutom är rätt snygg. Detta exemplar ser dessutom extra trevligt ut i sin gröna kostym, matchad med gula varselljus och gulvita registreringsskyltar aluminium. Avsaknad av nackskydd är inte bra för säkerheten, men är snyggt och bidrar till att kupén känns luftig. Backspeglarna i plast kan jag ha överseende med. Enligt Transportstyrelsen har den endast haft tre ägare och rullat blott drygt 7000 mil, vilket kanske kan stämma. Den är avställd sedan i somras, men förhoppningsvis fixar verkstaden till bilen så den får rulla igen till nästa sommar.

Fiat 132 introducerades 1972 som efterträdare till Fiat 125. Motorn med dubbla överliggande kamaxlar ärvdes från föregångaren och liksom 125:an kunde 132:an levereras med femväxlad låda. 1974 genomfördes en första ansiktslyftning där bland annat sidorutorna och bakljusen blev större och 1977 kom en större ansiktslyftning med mer plast som gjorde att den såg modernare, men knappast snyggare ut. 1981 ersattes 132 av Argenta, men i grunden var det samma bil. Argenta kom att tillverkas till 1986 då den ersattes av Croma. Argenta blev Fiats sista bakhjulsdrivna modell.

I somras var en Fiat Argenta som endast rullat 5800 mil till salu på Tradera som jag faktiskt lade ett bud på. Den hade under lång tid sovit en Törnrosasömn hos en bilhandlare i Stockholmsområdet (minns inte exakt var) tillsammans med 35 andra inbytesbilar som aldrig såldes vidare. Nu hade i alla fall Argentan väckts upp, servats, skattats och besiktigats. Det var ett ångestladdat ögonblick när jag väl lade mitt bud strax innan auktionen gick ut. Jag ville ju ha bilen, men samtidigt inte. Den var ju helrätt för mig som gillar uddabilar som glömts bort idag, men samtidigt helfel då jag med största sannolikhet inte skulle kunna ge den den omvårdnad den behövde. Eftersom jag la ett fegbud blev jag överbjuden och jag har för mig att den gick för runt 4200 kronor. Jag drömmer ibland om hur mitt liv med Argentan hade blivit. Enligt drömmen hade det blivit bra och därför är jag nöjd med hur det blev. Verkligheten hade ju kanske inte blivit lika trevlig som drömmen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.