Denna Volga GAZ-M21 med Litauiska nummerskyltar står parkerad troligen för ganska lång tid framöver i ett industriområde i Göteborg. M21 var på sin tid en prestigebil, den finaste bilen som såldes till allmänheten i det forna Sovjet, ZIL och de större lyxloken var ju bara avsedda för maktens män och politrukerna. Men även om M21 såldes till allmänheten var det ändå en ouppnåelig dröm för de flesta Sovjetmedborgare. Modern i sin form när den kom 1956, och för tiden ganska rikligt utrustad med radio, värme, ställbart ryggstöd och lite andra finesser så kändes den här bilen ganska västerländsk i mångt och mycket. Och dom såldes även med viss framgång på export.
M21 kompletterades 1962 med en stationsvagn som fick heta M22, dessutom fanns det en "hemlig" specialmodell, som hette M23, dessa hade en ganska potent V8 under huven på hela 195 hästkrafter vilket var helt andra bullar än M21:ans fyra på 75 dito. Men M23 var ingen officiell modell utan byggdes för KGB:s räkning och dess blotta existens var länge en hemlighet.
M21/M22 byggdes med små detaljförändringar ända fram till 1970 när den ersattes av den modernare M24.
Volga M21 har även sålts i Sverige, åren 1957-69 såldes det faktiskt totalt över 500 stycken här i landet, en ganska bra siffra för en såpass annorlunda bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.